16 April 2012

Måndag på rättspsyk


Idag är det fint väder ute och vacker sol. En rak kontrast till det som sker i Oslo idag. En rättegång mot en norsk högerextrem terrorist, en man som inte vill erkänna domstolens legitimitet, en man som inte vill ta straffansvar för sina handlingar. En man som ler mer än begrundar vad han gjort. Jag undrar vad som sker i huvudet på Breivik, och jag undrar om hans leende är en fasad för att skydda ett svagt inre, eller ett faktiskt leende av stolthet, vilket inte kan bottna i annat än galenskap eller ondska. Jag personligen vill inte tro på den rena ondskan, men jag inser att jag säkert är naiv i den viljan. Även om handlingar är uppenbart onda, vill jag tro att det som driver människor är andra saker än ondska. Men jag vet inte.En dag kommer nog sanningen ifatt Breivik. Insikten och skulden kommer att smärta, om han har ett uns av friskhet i sina sinnen vill säga.

Oavsett om Breivik är juridiskt frisk eller ej, så är han inte faktiskt frisk. Skillnaden är hårfin och säger inte mycket om den faktiska psykiska statusen..Och om han döms till vård eller förvaring spelar nog ingen roll för han lär aldrig bli en fri man igen.

Nog om det. Idag ska jag tvätta kläder och städa mitt lilla avdelningsrum. Ta en promenad i solen. Begrunda mitt liv och planera för framtiden. Men det är nog omöjligt att inte ha alla de människor som drabbades av Breiviks massmord i åtanke precis som andra våldsdrabbade personer en dag som denna. Så mycket smärta och lidande på grund av att en person ansåg sig ha rätten att bestämma över liv och död. Så tragiskt, hemskt. Så skänk alla våldsdrabbbade människor en tanke idag.

1 2 3

4 comments:

Camilla said...

Satt och såg live tv:n från rättegången oxå. Nä huruvida han bedöms frisk eller ej har nog ingen skillnad på hur länge han blir inlåst . Men jag anser väll inte någon frisk vid ett sånt beteende. Ond eller sjuk, det är inte friskt ändå.

Camilla said...

Ps....såg att du skulle planera för framtiden......glöm inte att ta med det "röda" i dina planeringar ;-)

Pat Punkt said...

Ja jag ska ha ett rött badkar en dag :)

Breivik är inte en frisk man. Han har nog inte många friska celler i sin kropp..

powerofcompassion said...

Så sant.. Jag skulle nog tro att han e både Ond och har ett svagt inre. Jag bor i Oslo och kände av smällen i city men alldså, något som gör mig ialla fall inte små sur e ju att han fick säga sitt! Jag tycker han fått nog med uppmärksamhet och ska bara bli kastad i ett mörkt hål, bortglömd och ensam. Uppmärksamhet är säkert de han sökt helta tiden.

Älskar vad du tar upp.. *Fööölj blogg*

// Anki